Jak jsem dělal kvas

22.03.2012 16:40

Již delší dobu jsem zvažoval, že bych zkusil udělat kvas. Před koncem roku jsem byl na cestě v Německu, kde jsem v jednom obchodě narazil na pravý ruský kvas v prášku. Cena byla velmi zajímavá a tak jsem jeden zkušební vzorek zakoupil.

Jednoho dne, kdy jsem v supermarketu lovil něco k jídlu, jsem narazil v regálu na tmavý chléb a ihned jsem si oživil myšlenku. Neváhal jsem a zakoupil jsem dvě balení tmavého chleba po 400 gramech. Z původního balení zakoupeného v Německu jsem použil pouze přiložené kvasnice. Chléb jsem nechal ztvrdnout a pak dle receptu (v sekci Recepty ostatní) jsem se pustil do výroby. Odlišností bylo pouze množství cukru, který jsem zredukoval na 2/3 z celkového množství a doba kvašení, kterou jsem prodloužil na dva dny, protože to nějak nechtělo nastartovat. Ale dočkal jsem se. Po kvašení jsem výslednou tekutinu přecedil přes plátýnko do PET lahví. I když jsem postupoval podle receptu, dostal jsem pouhé dva litry moku, více se mi z chleba vyždímat nepodařilo. I tak to stačilo. Nechal jsem pěkně odležet v lednici 4 dny a pak jsem pozval kamaráda na košt. Vybaven informací, že při otvírání je to obdobné jako u burčáku, jsem pomalu odšroubovával víčko a nechal přebytečný tlak pozvolna odpouštět. Poté jsem nalil dvě skleničky. Po přičichnutí naprosto omamující pach rozmočeného chleba. Chuťově byl nápoj velmi sladký se zřetelnou chlebovou chutí, jemně perlivý. Dali jsme po skleničce a stačilo nám to. Kolega zkonstatoval, že to chutná naprosto stejně jako tenkrát, když pil originál v Rusku. Tak nevím, jestli to byla pochvala nebo….