Jakl a spol. testují piva, to je První pivní extraliga

12.04.2011 17:41

Sdružení První pivní extraliga má 8 členů, kteří se věnují amaterským degustacím piv na profesionální úrovni. PPE zahajuje spolupráci se serverem Lidovky.cz.

Není snad obor, kde by panovalo více mýtů, než je pivo a pivovarnictví, a to zejména v Česku. O tom, jací jsme pivní přeborníci, že toho vypijeme nejvíc (Bavoři by nás hravě strčili do kapsy), že se u nás vyrábí nejlepší pivo (nevyrábí, naše pivovary produkují z 99 procent jen jeden typ piva a ani v tom při mezinárodních soutěžích moc nevítězí), že je u nás kultura pití piva nejvyšší (není, naši hospodští a barmani většinou o pivu neumí říct ani slovo a většinou u nich platí, že co je studené, je dobré), že je u nás skvělý výběr (přitom ve většině hospod si člověk prostě objedná pivo a nemusí upřesňovat jaké, jistě by ho ale nenapadlo zavolat na číšníka: jedno jídlo prosím).

Mezi pivaři jsou u nás silně zastoupeni chvastouni, kteří se holedbají nejen tím, kolik toho vypijí (v tom leckdy nelžou) ale i v tom, jak bezpečně rozpoznají jednotlivé značky (v tom lžou skoro vždy, mnoho jich naslepo nepozná ani desítku od dvanáctky či dokonce nealkoholické pivo mezi normálními). Znalosti o nejen světovém, ale dokonce i domácím pivním trhu jsou u nás žalostné.

Na to, jak silné je u nás pivo jako téma, je společensky i mediálně zanedbáváno. V televizi na nás jukají zkušení someliéři, debaty o nuancích vinařských odrůd se na nás linou všemi otvory, o pivu ale většinou slyšíme jen to, že je to chlast, kterého je třeba vypít hodně.

 

Své miláčky od těch opovrhovaných se zavřenýma očima nerozliší


A nejen to. I poučení laici propadají mnoha mýtům. Nedají dopustit na tradiční značky či značky s dobrým image, vyztuženým reklamou, jindy naopak předem opovrhují všemi pivy velkých pivovarů a jsou si jisti, že jen mikropivovar umí uvařit kvalitu.

Přitom své miláčky od těch opovrhovaných se zavřenýma očima nerozliší. Ale zároveň se u nás mnohé mění k lepšímu, kvalita produkce pivovarů spíše stoupá, přibývá na pestrost piv orientovaných hospod, k pivu jako zajímavému nápoji se vrací i mládež.

Vznikají další a další mikropivovary, nabídka se rozšiřuje, vznikají i specializované internetové servery pro pivní fandy. Něco se děje, něco visí ve vzduchu. Český pivní svět se hýbe a podle všeho k lepšímu. A tohle všechno je terén, na který se rozhodla vstoupit skupina mužů, pivo milujících snad nadevše. A to jsme my, První Pivní Extraliga.

Název zní slovutně a možná moc sportovně, ale ona to není liga nás pivařů, ale liga piv. Naším heslem je "Ukázaná platí." Věnujeme se anonymním degustacím, protože jen tak se můžeme oprostit od předsudků, mýtů, averzí či nadržování. Za přísně objektivních podmínek ochutnáváme piva a s výsledky seznamujeme veřejnost.

 

Jsme pečliví, důslední, nestranní


Nehrajeme si na soudce nade všemi. Nabízíme výsledky své poctivé práce k debatě, k oživení pivní tématiky a možná i k inspiraci. Snažíme se svůj úkol neodfláknout, jsme pečliví, důslední, nestranní. A ještě si užijeme hodně zábavy.

Vše začalo z hecu, kdy jsme chtěli reagovat na pivní zvěsti o hrozné kvalitě jednoho mediálně silně prezentovaného prémiového piva, prý šlechtice mezi pivy. Udělali jsme to poctivě a jednoznačný výsledek překvapil. Potom jsme začali systematicky testovat české světlé ležáky a založili sdružení První pivní extraliga.

Dali jsme si i několik vložených degustací. Spor mezi Plzní a Bernardem, kdo má lepší nealko pivo, nás vyprovokoval k akci. Také u degustace originálního ležáku Pilsner Urquell s jeho licenčním bratrem z Polska byli i členové První pivní extraligy.

Degustačních soutěží piva je v České republice mnoho, ale o objektivitě některých lze pochybovat. Někde hodnotí pivo sládkové a soutěž je ve stylu "poznej své pivo, dobře ohodnoť a potop konkurenci". Také zasílání vzorků piva přímo z pivovarů není nejobjektivnější, někde "co várka, to originál" a pivovarští dobře vědí, které vzorky poslat.

No, a když sládek pivovaru prohlásí po výhře svého piva obecně považovaného za europivo: "Když dostanu dobrej rozpočet na várku, tak uvařím super pivo". Také o objektivitě degustačních soutěží dobře pohoštěných novinářů lze pochybovat.

První pivní extraliga degustuje piva zakoupená v běžné obchodní síti, v základních kolech a semifinále ví jen nákupčí, jaké značky se ocitnou v degustačních sklenkách. Všichni hodnotitelé přistupují k degustaci s maximální zodpovědností a jsou neúplatní.