Stále více hostinců rozvíjí pivní osvětu. Nápoji vystavují i rodné listy

06.03.2011 18:34

 

PRAHA - K pětici pražských restaurací, které se před rokem sloučily do Aliance P.I.V. s cílem propagovat kvalitní piva z menších českých pivovarů, se po necelém roce její existence připojují další zařízení z metropole i menších měst.

Dnes se členem aliance po půlroční zkušební lhůtě stala pražská restaurace Kulový blesk, šanci na přijetí mají i Klub malých pivovarů v Plzni, Pivnice u Šneka ve Znojmě a restaurace Berounský medvěd v Berouně. Novinářům to dnes v Praze řekl jeden ze zakladatelů Aliance P.I.V. Jiří Stehlíček.

Rodný list piva
Ve všech hostincích, které se projektu účastní, visí nad výčepním pultem takzvané pivní listy s informacemi o zlatém moku, který se v nich čepuje.

"Je to takový rodný list piva," řekl Stehlíček. Hosté se z něj dozvědí, ve kterém městě a pivovaru je uvařili i další podrobnosti o jeho výrobě a složení.

"Dozvědí se o extraktu původní mladiny, tedy jestli je to třeba desítka nebo dvanáctka, jaká je hořkost, obsah alkoholu, kdo je autorem receptu a kdo to pivo uvařil," konstatoval Stehlíček. Záleží na samotných pivovarech, co jsou ochotny o svém výrobku prozradit.

Alianci P.I.V. loni v dubnu založili majitelé pěti pražských hostinců - U prince Miroslava, První pražská pivní tramway, Zlý časy, Merenda a Obžerství. Členské podniky musejí nabízet širší výběr různých piv z malých a středních pivovarů. "Nejmenší z nás mají čtyři pípy na různá piva, největší dokonce 24," uvedl Stehlíček.

Personál mnohdy o pivu nic neví
Pivní listy jsou jejich vynálezem. "Na lahvi vína se lidé dočtou, ze které vinařské trati víno pochází a kdo ho dělal. Z lahve piva se nedozvíte nic a ze sudu už vůbec," vysvětlil Stehlíček. Lepší podle něj obvykle nebývá ani informovanost personálu. "V normální české hospodě ví, že čepuje desítku nebo dvanáctku. Když se zeptáte na obsah alkoholu, tak na vás vykulí oči, protože to vůbec netuší," posteskl si.

Restaurace, které mají o členství v alianci zájem, musejí projít půlroční zkušební lhůtou. Zakladatelé je mezitím potají zkontrolují, aby se přesvědčili, že jim nováčci nebudou dělat ostudu.

Členství v alianci je podle jejích zakladatelů přínosem pro provozovatele, jejich smluvní pivovary i zákazníky. "Pivovar se zviditelní v hospodách, do kterých chodí pivní fajnšmekři, kteří si chtějí opravdu pochutnat," uvedl Stehlíček. Pijáci podle něj zase vědí, že dostanou kvalitní a dobře ošetřené pivo, které obvykle jinde nemají. Zakladatelé aliance se inspirovali v Nizozemsku; tam má podobné sdružení tradici. Vydává i vlastní brožuru, z níž se lidé dozvědí, kde jsou hospody, které čepují méně známá piva z malých pivovarů. Podobnou službu by chtěla nabídnout českým pijákům také Aliance P.I.V.

Zakladatelé aliance věří, že se k jejich projektu časem připojí i další hostince. "Chceme, aby naše značka znamenala, že člověk bude mít jistotu, že se tam umí o pivo dobře postarat a že tam vždy najde něco zajímavého a mimořádného," dodal Stehlíček.