Kolik ještě zbývá v sudu?

23.08.2013 00:00

Pro letní posezení venku s rodinou a přáteli stáčím pivo do 30 litrového KEG sudu, který mám pak umístěn ve svém kegeratoru. Po naražení je sud pod stálým tlakem Biogonu, takže vydrží bez problému i několik dní.

Problematické bylo určení, kolik vlastně ještě v sudu zbývá. Vzhledem k tomu, že manipulace se sudem v lednici je obtížná a jeho potěžkávání či vážení a stanovování zbývajících piv je takřka nemožné, rozhodl jsem se, že na to zkusím jít jinak. Na webu je k mání spousta jak továrních, tak i laicky zhotovených zařízení a udělátek, která dokážou s větší či menší přesností určit počet vypitých či zbývajících piv.

Já jsem zvolil velice prostou metodu a to měření pomocí průtokoměru. Na internetu jsem si našel odpovídající senzor společně se zobrazovací jednotkou a nechal si jej poslat. Cena byla vcelku lidová, i s poštovným mě to vyšlo v přepočtu na cca 450,-Kč. Průtokoměr jsem doplnil JG fitinkami a spojkami tak, abych jej mohl zařadit do pivního vedení. Z nerezu jsem vyrobil jednoduchý držák, a senzor jsem umístil hned za narážečem.

Displej průtokoměru je umístěn společně s kontrolním teploměrem vně lednice ve společném držáku. Průtokoměr se zapíná automaticky, jakmile čidlo zaznamená průtok. Při delší nečinnosti se displej automaticky vypne, aby se šetřily baterie. Na displeji se zobrazuje jak okamžitý průtok, tak celkové množství v litrech, které prošlo senzorem. Po vytočení sudu je možné provést reset údajů a začít opět od nuly. Přístroj je napájen dvěma mikrotužkovými bateriemi typu AAA.

Ověření celého zařízení proběhlo v průběhu letošního srpna k mé spokojenosti. Přestože jsem neměl naprosto přesný údaj o tom, kolik litrů jsem stočil do sudu (dělám to dle citu od oka), tak mi výsledná hodnota na displeji po vytočení posledního piva ukazovala hodnotu 28 vytočených litrů.

Z mého pohledu zakoupené zařízení odpovídá účelu, ke kterému bylo pořízeno a jsem s ním spokojen.